Sociale zaken en werkgelegenheid

"Het is de kerntaak van de gemeente om op te komen voor het welzijn en de welvaart van haar inwoners".

Lees hier meer over de verschillende onderwerpen op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid.

Uitgaan van de inwoners.

Het is de kerntaak van de gemeente om op te komen voor het welzijn en de welvaart van haar inwoners. Hier, zoals ook op alle andere onderwerpen, gaan wij uit van de bewoners van onze gemeente: bottom-up. Dit in tegenstelling tot de linkse collegepartijen: die zien de burger niet staan, weten zelf wel wat goed voor hen is en voeren een top-down beleid. Enkele recente voorbeelden van dat top-down beleid zijn onder meer de nieuwe Gerrit Krol-brug, de plaatsing van het Skaeve Hus bij Harkstede en onlangs nog de herinrichting van de Grote Markt. Stuk voor stuk voorbeelden waarbij de inspraak van de burgers uiteindelijke een wassen neus bleek, omdat de beslissing al definitief was.

Prioriteit voor sociale zaken en werkgelegenheid.

Financiering van sociaaleconomisch beleid heeft prioriteit. Nu wordt er door de linkse coalitiepartijen volop geld verbrand aan de energietransitie (van het gas af) en de opvang van vluchtelingen of wat daarvoor door moet gaan. De energietransitie dient geen enkel doel en is puur een ideologische obsessie. Als er sprake is van echte vluchtelingen, is opvang in de regio voor alle partijen de beste oplossing, geen opvang en asiel in Nederland. Wij hebben de handen vol, om onze eigen bevolking een prettig en welvarend leven te geven en om onze eigen problemen op te lossen. De gemeente moet er zijn voor de inwoners van Groningen. We kunnen hier onmogelijk de hele wereld welkom heten.

Het belang van betaald werk.

Armoedebestrijding en werkgelegenheidsbeleid gaan hand in hand. Het hebben van betaald werk is de beste oplossing om uit de armoede te ontsnappen. Het beleid moet er dus op gericht zijn om mensen zonder werk toe te geleiden naar een betaalde baan. Werkervaringsplekken zijn van groot belang om mensen in de bijstand meer perspectief te bieden. Hier ligt zeker een taak voor de gemeente. Hierbij moet opgemerkt worden, dat we ook bij werkenden een toename van de armoede zien, met name door enorm stijgende kosten, zoals voor energie door de energietransitie.

Doelgerichte inzet van de middelen.

Middelen moeten concreet en doelgericht worden ingezet. Denk hierbij ook aan concrete en praktische zaken in de wijken. Een kwart van de inzet van armoedemiddelen gaat op aan te veel overhead en die moet omlaag. Vaak zie je een stapeling van problemen. De PVV hecht dan ook aan een integrale gezinsaanpak. Hiermee kun je ook proberen de generatiearmoede te doorbreken. Dus één gezin, één gezinscoach, één plan, één aanpak. Dit onderdeel van het beleid dient zo voortvarend mogelijk te worden doorgezet.

Werkgelegenheid en economie.

Betaald werk is essentieel voor een goed leven zonder armoede. Ondernemers zorgen voor werkgelegenheid. Dit betekent, dat de gemeente de ondernemers ruimtelijk en op allerlei andere vlakken goed moet faciliteren. Uit ondernemerskringen komen echter vaak geluiden, dat ze eerder worden tegengewerkt door de gemeente. Waar bedrijfsleven en economie bloeien is minder armoede en zal de Voedselbank een kwijnend bestaan leiden! Echte sociale zaken doe je met de PVV. Ook in Groningen is het de hoogste tijd, dat de PVV gaat meebesturen. De PVV steunt de boeren en boerengezinnen in de gemeente Groningen volledig. De stikstofproblemen zien wij als een papieren werkelijkheid die niets te maken heeft met de realiteit. De landbouwsector in Nederland en Groningen is een hightech sector die indirect verantwoordelijk is voor meer dan 6% van onze economie. Nederland is de tweede exporteur van de wereld als het gaat om landbouwproducten en de meest duurzame landbouwsector in de wereld.

Het is dus een sector om zeer trots op te zijn. Daarbij gaat het ons aan het hart dat boerengezinnen zo hard worden getroffen en zo negatief worden behandeld. Niet alleen door het huidige kabinet, maar ook door het provinciebestuur en het gemeentebestuur. Boerengezinnen die al eeuwenlang verbonden zijn met het Groningse landschap en bepalend zijn geweest voor de inrichting van ons landschap, moeten wij koesteren en vooral beschermen.