De PVV-fractie heeft politieke vragen over de grootste subsidiebunker van Groningen: Het Forum.

De PVV heeft jarengeleden al gewaarschuwd dat het Forum een bodemloze put en een subsidiebunker zou worden. Dat was een van de reden waarom onze partij zo tegen de bouw van deze betonnen postmoderne steenpuist was. We zijn boos en geschrokken dat het Forum weer extra subsidie nodig heeft, anders dreigt het Forum om bioscoopkaartjes en bibliotheekabonnementen onbetaalbaar te worden. Wat overigens zou betekenen dat het Forum failliet gaat bij zulke verhogingen, want er komt nu al nauwelijks iemand in dat gebouw. Behalve een paar armlastige studenten, die niets uitgeven. Daarbij speelt deze tegenvallers bij meerdere culturele instellingen.

Met speels gemak worden de tekorten bij de hogere energielasten gelegd en in de schoenen geschoven van de oorlog in de Oekraïne, terwijl Nederland en Europa met haar sanctiebeleid de facto zelf de inflatie heeft aangejaagd. De hoofdoorzaak is natuurlijk gewoon dat er te weinig bezoekers zijn die geld uitgeven in het forum. En op de exploitatie van twee restaurants kan zo’n kolos niet draaien. Kortom een uitzichtloze situatie dreigt en als er niet wordt ingegrepen in de programmering en bestemming krijgen we weer een vergelijkbare situatie zoals we jaren geleden hebben gehad met het Groninger Museum, waar ook een faillissement dreigde. Of een volledig faillissement zoals met de Dot.  De jarenlange obsessie met cultuur van dit stadsbestuur werpt haar bittere vruchten af en moeten worden betaald door de belastingbetaler.

Vragen:

1. Waarom is het college in gesprek en kennelijk dus bereid om extra subsidiegeld te stoppen in het forum, zonder dat er voorwaarden worden gesteld over de programmering en bestemming van het pand, zodat er meer betalende bezoekers worden getrokken?
  2. Het Forum balanceert op het randje van faillissement. Heeft het college ook mogelijkheden en de wil om in te grijpen in het bestuur en een andere directeur aan te stellen, die meer gevoel voor commercie heeft?
  3. Een gewetensvraag: Nu Groningen meer van dit soort falende culturele instellingen heeft gehad, waarom worden de culturele ambities niet bijgesteld?