Hoe zit het met de energielabels van Pronkjewail?

Wij zijn nu al weer twee maanden verder en opnieuw dient er zich een nieuw vraagstuk aan met gesjoemel met energielabels.  De ernst en omvang van dit probleem is dus groter dan in eerste instantie leek. En breidt zich dus uit. Dat is een nieuw feit.  Dan ligt ook in het verlengde wat de rol is van de gemeente, wanneer er nieuwe bevoegdheden zijn, en hoe het overleg met de inspectie verloopt en op zij al (extra) actie hebben ondernomen.

We kunnen er op wachten dat over twee maanden weer een nieuw geval met een andere vastgoedbeheerder zich aandient. Kortom wat is er voor nodig om een gemeentebreed onderzoek te doen naar deze vorm van fraude? We hebben een rapport Groningse praktijken over ondermijning gehad, het lijkt mij goed dat op dit punt wordt ingezoomd en daar een specifiek onderzoek naar wordt gedaan zodat we de scoop en impact van dit probleem op de Groningse samenleving weten.Hierbij politieke vragen voor het politieke vragenuur van 22 maart.

Aflevering Pointer over Energielabels.Uit de aflevering van Pointer van afgelopen bleek dat de energielabels bij  huizen en appartementen van vastgoedbeheerder Pronkjewail niet kloppen.

Veel huurders hebben hierdoor te veel huur betaald en hebben ook een veel te hoge energierekening.
De schade loopt hierdoor in de miljoenen. De PVV vraagt zich af dit gesjoemel met energielabels niet veel breder is dan we nu weten. De PVV wil een gemeentebreed onderzoek naar deze vorm van fraude.

Vragen aan het college:

1. Wat gaat de gemeente hier aan doen?

2. En hoe kan het dat onder de neus van de gemeente gesjoemeld lijkt te zijn met de Energielabels?

3. En hoe gaat de gemeente deze vorm van fraude bestrijden en verder onderzoeken?

Bron: https://pointer.kro-ncrv.nl/wie-is-verantwoordelijk-voor-de-foute-energielabels-in-groningen\