PVV presenteert noodwet: ‘BTW op energie dit jaar naar nul procent’

Wij stellen voor om de BTW op energie voor dit jaar te verlagen van 21 naar 0 procent. “Het is niet uit te leggen dat een eerste levensbehoefte als energie in het hoge tarief zit”, aldus PVV-leider Wilders in het televisieprogramma WNL Op Zondag op NPO1.

Er is veel te doen over de hoge energiekosten ten gevolge van de inflatie en stijgende gasprijzen. Minister van Financiën Sigrid Kaag temperde afgelopen vrijdag tijdens de persconferentie van het kabinet de verwachtingen dat er voor elke Nederlander compensatie komt. Het is volgens de vicepremier “niet mogelijk om voor iedereen in Nederland compensatie te regelen voor de inflatie en energierekeningen”.

Daarom komt Wilders nu zelf met een noodwet. Zijn partij stelt voor om de BTW structureel te verlagen van 21 naar 9 procent, en voor het komende jaar (2022) zelfs terug te schroeven naar 0 procent. Wilders: “Energie is een eerste levensbehoefte. Andere landen om ons heen hebben de BTW op energie er voor het komende jaar vanaf gehaald, dus dat moeten wij ook doen. Dit zal leiden tot 600 euro minder aan energiekosten voor een gemiddeld huishouden”.

Extra compensatie voor mensen met minder grote bestedingsruimte

Naast het sleutelen aan de BTW, wil de partij van Wilders ook aanpassingen in de tegemoetkoming voor energie voor mensen met een kleinere portemonnee. “Er is een potje bij gemeenten om de energiekosten van die doelgroep te compenseren voor 200 per jaar. Dat bedrag wil ik naar 600 euro per huishouden.”

De totale kosten voor het voorstel van de PVV liggen om en nabij de 5,5 miljard. Dat wil Wilders uit ‘de pot van 60 miljard voor stikstof en klimaat’ halen. “Haal daar 10 procent weg en geef dat aan de mensen thuis, zodat zij niet meer letterlijk in de kou zitten”.

Bron: WNL