Daklozenproblematiek bij de Spilsluizen Centraal

PVV Roept op tot Actie: Daklozenproblematiek bij de Spilsluizen Uit de Hand

Aanstaande woensdag zal het politieke vragenuurtje in het Stadhuis vrijwel volledig draaien om één onderwerp: de situatie bij het veldje voor de opvang van daklozen van Open Hof aan de Spilsluizen. Hier verblijven en overnachten sinds enkele maanden steeds meer daklozen. Stadsblog Sikkom besteedde op Tweede Pinksterdag uitgebreid aandacht aan de problematiek op het grasveldje. OOGTV nam dinsdag ook een kijkje en constateerde hetzelfde: een tiental daklozen verblijft op het grasveldje.

Overlast voor Buurtbewoners

Buurtbewoners ervaren aanzienlijke overlast door de aanwezigheid van de daklozen en verslaafden. Dit uit zich in lawaai, drugsgebruik, ontlasting in de bosjes en overal afval. PVV-fractievoorzitter Kelly Blauw benadrukt dat deze situatie onacceptabel is en onmiddellijke actie vereist.

Kelly Blauw (PVV): “Onze eigen daklozen eerst”

Fractievoorzitter Kelly Blauw van de PVV deelt de zorgen van de buurtbewoners en roept het college op tot onmiddellijke actie: “Onder de daklozen worden veel nieuwe gezichten gezien, waaronder Oost-Europeanen en daklozen uit andere delen van Nederland. Het kan niet zo zijn dat nieuwe daklozen, die hier niet vandaan komen, de plekken innemen, waardoor onze eigen daklozen geen opvang kunnen krijgen. Onze eigen mensen moeten eerst geholpen worden. De veiligheid en leefbaarheid voor zowel de daklozen als de omwonenden is in het geding.”

‘Leger des Heils Faciliteert de Situatie’

Volgens de PVV kan het Leger des Heils, dat sinds iets meer dan een jaar de Open Hof beheert, weinig doen aan de toeloop. Er zijn simpelweg te weinig opvangplekken. “Maar zij delen ook dekens uit aan de daklozen die hier liggen”, stelt Kelly Blauw. “Zo faciliteer je de situatie en zorg je ervoor dat ze blijven hangen, zeker met dit droge en warme weer. Wij zijn van mening dat je deze mensen sowieso geen opvang in Groningen moet bieden.”

Dringende Oproep tot Oplossing

Kelly Blauw blijft aandringen op een snelle oplossing: “Het College moet zich inzetten voor beide groepen. Wat er aan de Spilsluizen gebeurt is niet acceptabel. Ja, het is zeer triest dat mensen aan lager wal zijn geraakt. Maar het is ook triest hoe omwonenden nu moeten leven. Wij eisen van het College dat er snel een plan komt om deze situatie op te lossen en dat de overlast voor de buurtbewoners stopt.”

Conclusie

De PVV roept het College op om snel en daadkrachtig op te treden tegen de aanhoudende daklozenproblematiek bij de Spilsluizen. Het is essentieel dat onze eigen daklozen voorrang krijgen op opvangplekken en dat de veiligheid en leefbaarheid voor zowel de daklozen als de omwonenden gegarandeerd wordt. Kelly Blauw: “We kunnen en mogen deze situatie niet langer tolereren. Het is tijd voor actie.”

Bron: OogTV
Bron foto: OogTV

Bekijk de video op OOGTV.